Stel een vraag
Stel een vraag aan onze compliance specialisten
AnnulerenIn de agenda van 2023 benoemt de AFM het risico van overkreditering. In de meerjarige strategie wijst de toezichthouder op de hoge hypotheekschulden in Nederland en de risico’s in combinatie met stijgende rente op de oplopende kosten voor levensonderhoud.
Sinds de kredietcrisis is er doorlopend aandacht voor problematische schulden van huishoudens. Dit heeft geleid tot het aanscherpen van de leennormen. Jaarlijks worden de leennormen op basis van budgettaire macrogegevens aangepast. Alleen consumenten met een nieuwe hypotheek ‘genieten’ van die bescherming. Persoonlijke omstandigheden kunnen ook leiden tot financiële risico’s met financiële problemen tot gevolg.
Financiële problemen van de klant kunnen gevolgen hebben voor de aanbieder van het krediet. Het zal financiële en reputatierisico’s met zich meebrengen. Vanuit toezichtwetgeving wordt van een aanbieder van hypothecair krediet verwacht dat de klant zorgvuldig wordt behandeld als deze zijn verplichtingen niet kan nakomen (artikel 81d BGFo). Preventief beheer kan een belangrijke rol spelen om hieraan tegemoet te komen.
Preventief beheer kan in verschillende vormen onderdeel zijn van de dienstverlening van een aanbieder:
Een goede invulling van preventief beheer kan op vele fronten risico’s verkleinen en kansen creëren. Wij kunnen u ondersteunen met preventief beheer door middel van een Quick Scan.
Voor reactief beheer beoordelen wij de standaardcommunicatie (incl. website en/of ‘mijn’ omgeving) en de communicatiekalender. Bij een Quick Scan preventief beheer doen wij onder andere het volgende voor u:
Analyse van het vroegsignaleringsmodel;
Analyse van de klantcontactstrategie;