0:00
Artikel

Collega stelt zich voor: Bertine Fokma

3 min leestijd

Medio mei is Bertine Fokma bij ons gestart als consultant. Als ervaren jurist en compliance officer brengt Bertine een schat aan werkervaring met zich mee. De afgelopen decennia bekleedde ze compliance functies bij verschillende vermogensbeheerders en een private bank, meest recent bij Achmea Investment Management. Bij Charco & Dique zal ze zich blijven focussen op haar expertisegebied: asset management.

Waarom Charco & Dique?

‘’Na bijna 28 jaar in de financiële sector lijkt het mij leuk om de kennis die ik heb opgebouwd in te zetten voor advieswerk. Bij Achmea heb ik met consultants van Charco & Dique samengewerkt en ook maak ik al jaren enthousiast gebruik van Ruler. Hierdoor wist ik dat de manier van werken goed bij mij past: het werk wordt serieus genomen, maar er is ook genoeg ruimte om lol te maken. Ik ben een mensenmens en heb die gezelligheid echt nodig in mijn werk.

Wat mij daarnaast aantrok in Charco & Dique is de platte en informele organisatie, waar een enorme hoeveelheid kennis aanwezig is. Hoe ervaren ik ook ben in compliance, ik vind het belangrijk en fijn om met andere specialisten te kunnen sparren. Ik kan hier nog genoeg leren van collega’s, bijvoorbeeld over de SFDR, een belangrijk wetgevingstraject waar ik tot op heden nog weinig mee te maken heb gehad.’’

Wat voeg jij toe?

‘’Ik breng veel kennis en ervaring mee die ik als consultant kan gebruiken, bijvoorbeeld met AIFMD-vergunningaanvragen, gedragscodes implementeren en reclame-uitingen beoordelen. Maar minstens zo belangrijk is mijn kennis van de business. Ik bekijk zaken niet alleen vanuit een compliance bril, maar weet bijvoorbeeld ook precies hoe een fondsenhuis in elkaar zit. Ik ken de spagaat waarin je als compliance officer zit: aan de ene kant heb je de toezichthouder die vindt dat je niet voldoende doet, aan de andere kant de directie die juist vindt dat je te veel eisen stelt. Ik heb geleerd hier een middenweg in te vinden. Ook weet ik hierdoor hoe belangrijk het is om duidelijk te communiceren.

Ik vind het belangrijk dat medewerkers snappen waarom zij bepaalde regels na moeten leven. Ik benadruk what’s in it for them. Bijvoorbeeld, als je reclame-uiting een evenwichtig beeld schetst, loop je minder risico op klachten.  Als je een gedegen customer due diligence doet, leer je je klanten goed kennen en hun behoeften begrijpen, waardoor je hierop kunt inspelen. Je kunt er dus ook saleskansen uithalen. Ik probeer wetgeving duidelijk te communiceren zodat de business niet alleen de last ziet, maar ook de kansen. Dit leidt uiteindelijk tot betere acceptatie en implementatie.’’

Neem contact op met Bertine